Syv trender om fremtidens omnikanal-shopper

Syv trender om fremtidens omnikanal-shopper

Omnikanal er kommet for å bli. Digitale mekanismer brukes i majoriteten av alle transaksjoner i detaljhandelen, og påvirker i stadig større grad handel og serviceopplevelsen – både for forbruker og næringsdrivende.

Her er 7 spådommer/tips om omnikanal-retail produsert av MasterCard, som gir deg essensielle innsikter for å kunne levere sømløs og kundevennlig handleopplevelse i fremtiden. Tipsene og tallene baserer seg på omfattende undersøkelser gjort av MasterCard på forbrukere verden rundt:

  1. Teknologi HAR forandret kjøpsadferden
    • Prissammenligninger, online reviews, søk i søkemotorer etc.
  2. Kunden besøker færre butikker
    • Research i forkant gjør at kunden ofte allerede har best seg
  3. Overlegen service i butikk blir viktigere og viktigere
    • Her gjelder faktorer som leveringshastighet, evnen til å lytte og anbefale, personalisert kjøpsopplevelse, god service i etterkant av kjøp etc.
  4. Omnishopperen er lojal
    • Kun 20% av kunder sier teknologi har fått de til å bytte butikk/brand
  5. Forbrukeren krever en sømløs lagersaldo
    • Tilgjengelighet, produktinformasjon, tidsestimater, leveringsalternativer etc.
  6. Forbrukeren anser seg selv som smartere
    1. Hele 80% sier de anser seg selv som en smartere shopper enn for 5 år siden
  7. Omnikanal på kundens vilkår
    • Kommunikasjon må og bør skje på kundens vilkår og ønsker

Ønsker du å lære mer om hvordan du kan øke lønnsomheten og bedre din omnikanal-tilstedeværelse, og få ferske tips fra Nordens ledende retaileksperter hva gjelder effektiv drift og salg, kan du melde deg på Confex’ konferanse om Retail og omnikanal i Oslo 28. oktober. Les mer her: www.retailkonferansen.no

Kilde: MasterCard Omnishopper Report