Slik håndterer du kommentarfeltet i sosiale medier

Slik håndterer du kommentarfeltet i sosiale medier

Vegrer du deg for å legge ut poster du tror kan føre til negative kommentarer på Facebook? Her får du tips til hvordan du håndterer troll og andre negative meninger.

Kommentarfeltene på Facebook, Instagram, LinkedIn og andre sosiale medier er i utgangspunktet gull verdt for deg som ønsker større synlighet og oppmerksomhet.

Poster som genererer kommentarer, blir spredt bedre enn poster med få kommentarer. Det betyr at de også når flere lesere. Likevel kan det være vanskelig å håndtere spesielt negative kommentarer.

– Sosiale medier er transparente media. Alle har i utgangspunktet mulighet til å se alt som legges ut, og negative kommentarer kan være tøffe å håndtere. Likevel er det greit å følge noen retningslinjer, sier kommunikasjonsekspert Synneva Erland.

23. – 24. oktober holder hun kurset Sosiale medier – forståelse, effekt og nytte i regi av Confex. Kurset avholdes på Thon Conference Vika Atrium i Oslo.

Alle bør få svar

Erland mener blant annet at du bør svare alle – som et utgangspunkt. Lite er så negativt som firmaer som ikke svarer på kommentarer og henvendelser fra leserne.

– Vi ser grelle eksempler på hva det kan føre til, hvis du ikke svarer på kommentarene dine. Blant annet tar flere skjermdumper av de som føler seg oversett, og sprer dette på sosiale medier. Det kan raskt sverte merkevaren din, sier Erland.

Slik håndterer du nett-trollene

Hun mener også at du bør svare såkalte nett-troll, selv om de bryter alle grenser for skikk og bruk.

– Det er en vanskelig øvelse å svare nett-troll. Ofte kan svarene bidra til at du mater dem og fyrer oppunder. Jeg anbefaler at du – i dine svar – er klok og viser hva du står for. Samtidig bør du avslutte tråden tidlig, og ikke la deg lure til å kommentere flere ganger. De fleste som er oppegående, vil støtte kloke ord, sier Erland.

Hun mener også at de fleste kommentarer bør stå – selv om de er negative. Noen unntak er det likevel.

– Rasisme og sjikane bør du slette fra siden din. Det er et redaktøransvar du bør ta. Utover det, vil jeg la det meste stå, selv om alt selvsagt bør vurderes hver for seg. Her finnes ingen fasit, sier Erland.

Vil du lære mer om kommunikasjon i sosiale medier? Da kan du bli med på kurset 23. – 24. oktober. Du kan lese mer om kurset her.