Slik får du mobiltilpassede nettsider!

Slik får du mobiltilpassede nettsider!

 

Mobiltilpassede nettsider - ConfexDriver du e-handel uten å ha mobiltilpassede nettsider? Da kan jeg nesten garantere deg at du taper salg.

De siste årene er det gjort et utall undersøkelser som understøtter denne påstanden. Du har kanskje fått med deg at over 80 % av nettbrukere har en smarttelefon, at surfing på nettet nå gjøres like ofte fra en mobil enhet som en desktop og at 45 % oppgir at de har avbrutt kjøp fordi forhandleren ikke har en nettside optimalisert for mobil?

Det mangler med andre ord ikke på advarsler. Hva er da grunnen til at 4 av 10 norske nettbutikker ikke har mobiltilpassede sider? Det er nok ingen drøy påstand at årsaken er manglende kunnskap og kompetanse om hva som skal til og hva det vil koste. La oss kikke litt på de muligheter som finnes.

Lage egen mobil side

Vi snakker her om å lage to nettsteder: ett for desktop og ett for mobil. Har du jobbet som webredaktør eller webutvikler kan det være at du allerede nå grøsser på ryggen. En slik løsning betyr at du må vedlikeholde kode og innhold på to separate nettsteder.

Er det så noen fordeler med en slik løsning? Svaret avhenger langt på vei av behovet hos dine kunder. En mobil side er normalt en forenklet versjon av nettstedet, og en fullverdig kundeopplevelse avhenger ofte av at kunden først har besøkt deg via desktop. En mobil side kan dermed fungere godt hvis du ønsker å gi kundene muligheten til å gjøre raske bestillinger, sjekke status på ordre og liknende.

Lage en app

En egen app kan på mange måter sammenliknes med å lage en egen mobil side. Det betyr at en app egner seg godt for forenklet funksjonalitet. En app gir mulighet til å skrelle bort alt innhold som ikke er relevant for at kunden skal kunne gjøre en eller flere forhåndsdefinerte handlinger.

På samme måte som en egen mobil side, så vil en app kreve egen kode og eget innhold. Husk at 80-90 % av alle apper blir brukt kun en gang før de slettes. Nytteverdi er derfor nøkkelen her. Du må gi kundene dine en grunn til å komme tilbake. Klarer du ikke det kan en app bli en kostbar lærepenge.

Konvertere det du har

For deg som er i startgropa på e-handel, og som ikke har et for komplekst innhold på siden, så kan en tredjepartsløsning være svaret. Tilbydere som bMobilized tilbyr konvertering av nettstedet du allerede har.

Teknologien baserer seg på flere hundre algoritmer som tolker din innholdsstruktur og former denne til mobiltilpassede sider. Er du usikker på lønnsomheten ved e-handel kan dette være et godt alternativ før du tar beslutninger om mer tilpassede, og dermed mer kostbare, løsninger.

Utvikle responsive sider

Et responsivt nettsted gir normalt kunden en fullverdig opplevelsen på nettstedet, uavhengig av enhet. Teoretisk sett vil et slikt nettsted fungere like godt på en iPhone som en desktop. Et responsivt nettsted tilpasser navigasjon og innhold, og kan bli satt opp slik at mindre viktig innhold blir skjult på mindre skjermoppløsninger.

Responsivt design er fortsatt en umoden teknologi. I praksis vil det ofte kreve en del tilpasning for å vise innhold korrekt på alle typer enheter. Responsivt design fordrer også noe mindre fleksibilitet for de som skal vedlikeholde innhold på siden.

Hva skal jeg velge?

Det er altså ikke lenger noen grunn til ikke å ha en mobiltilpasset side, uavhengig av ditt marked og økonomi. Hva du bør velge er langt på vei beskrevet under hvert punkt. Er du fortsatt i tvil så er du neppe avhengig av salget i nettbutikken, og en god løsning kan være å teste med tredjeparts programvare. Ser du salget i nettbutikken som fremtiden for din virksomhet bør du kontakte et byrå som tilbyr webutvikling umiddelbart. Det finnes mange.

Trenger du et siste argument for å få på plass mobiltilpassede sider? Vel, i april 2015 endret Google sin algoritme til å foretrekke rangering av nettsider med mobil tilpasning. Det betyr at færre kunder finner deg ved å søke på nettet. Kjenner du noen som ikke søker på nett før kjøp i disse dager? Ikke jeg heller.

Skrevet av Morten Blixrud, Markedsdirektør Konsern, Confex