Slik skriver du bedre på nett

Slik skriver du bedre på nett

Lær deg å skrive godt på nett med tekstdoktor Christine Calvert
Få skrivetips av tekstdoktor Christine Calvert. Her lærer du mer å skrive godt på nett.

Her får du tre tips fra tekstdoktor Christine Calvert til hvordan du kan kan skrive godt på nett.

For å skrive godt på nett, er det en fordel å kunne noen enkle retningslinjer – samt følge dem, sier Christine Calvert.

Hun er Norges eneste tekstdoktor, og har utgitt bøkene Skriv på nett – kort og godt og Skriv så det selger.

Bøkene brukes blant annet som pensum på Høyskolen Kristiania. Boken Skriv så det selger, er også en del av kursmaterialet på kursene Calvert holder, i regi av Confex.

To ulike modeller

Jeg benytter primært to ulike modeller for å skrive gode tekster. Den ene modellen – USP – hjelper deg å spisse budskapet samt få frem grunnlaget for gode tekster. Den andre modellen – AIDA – hjelper deg skrive slik at du får oppmerksomhet og konverteringer.

USP

USP står for Unique Selling Proposition, og er en tekst som forklarer hvorfor kunden skal velge deg fremfor andre. Du bør fokusere på hva som er unikt med det du selger.

– For å lage en god USP, trenger du å utvikle en gjennomarbeidet, troverdig og solid persona. Det betyr at du designer din drømmekunde. Jo, mer konkret du er – jo, bedre persona får du. Det gjør det lettere å skrive spisset og godt, sier Calvert.

AIDA som tekstmodell

AIDA er forkortelsen for Attention – Interest – Desire – Action og beskriver stegene i hvordan vi påvirker kundene.

Attention er det som gjør kunden oppmerksom på hva vi selger. Interest er innhold som gjør kunden interessert og Desire er innhold som gjør at kunden vil kjøpe eller eie produktet ditt. Action er innholdet som får kunden til å gjøre en handling.

Når du benytter AIDA som modell, er det lettere å skrive slik at du når kunden, at kunden forstår hva du tilbyr og at du får kundene til å gjøre det du ønsker, sier Calvert.

I høst holder hun kurset Skriv så det selger på følgende datoer og steder:

Oslo: Tirsdag 23. oktober og tirsdag 11. desember

Bergen: Tirsdag 4. desember

Trondheim: Mandag 26. november.

Eksempler på to ulike USP-er

Nike har ”Believe. Just do it”.

Adidas har «Run for the ocean. Every minute one truck of plastic ends up in our oceans. This needs to end. Join the movement»

Tre tips til hvordan du skriver godt på nettet

  • Tenk på hvem leseren din er
  • Tenk på hva leseren din er opptatt av
  • Svar på det de lurer på

Vil du lære flere tips? Meld deg på kurset Skriv så det selger