Hjerneforsker på Skolelederforum: - Alle husker en god lærer
Hjerneforsker til skoleledere: – Alle husker en god lærer!

Hjerneforsker til skoleledere: – Alle husker en god lærer!

Den anerkjente hjerneforskeren Susan Greenfield holdt et inspirerende innlegg om hvordan teknologi preger barns utvikling, da over 350 skoleledere var samlet på Skolelederforum forrige uke.

Greenfield, som også er baronesse av tittel og medlem av overhuset i det britiske parlamentet, snakket også om hennes syn på hvordan utdanning bør se ut både i dag og i fremtiden.

«Alle husker en god lærer, og ingen teknologi kan overgå denne læringen. En inspirerende lærer betyr alt», sa Greenfield foran en samstemt forsamling.

Statsråden stilt til veggs

Konferansen åpnet imidlertid med et innlegg fra kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen som fortalte om regjeringens forventninger til ledere i skolen.

Høydepunktet for mange var nok imidlertid da statsråden åpnet for spørsmål fra salen, og han ble stilt flere tøffe spørsmål fra konferansens deltakere. Ordstyrer Tor Inge Martinsen måtte faktisk begrense antall spørsmål, da ministeren gikk over den tilmålte tiden.

Relasjonskompetanse er åpenbart også et fagområde som i stor grad opptar landets skoleledere. Om lag 3 av 4 deltakere valgte nemlig å høre på Jan Spurkelands foredrag om relasjonsledelse, da de hadde mulighet til å velge spor under paralellsesjonene den første dagen.

Spurkeland snakket om hvordan gode resultater skapes av gode relasjoner, og han trakk blant annet linjer til måten fotballtrener Ronny Deila jobbet på da Strømsgodset vant seriegull i Tippeligaen.

«Hva var det beste med å vinne gull, spurte jeg Deila, og det han svarte gledet meg: Det var at jeg vant sammen med kameratene mine», fortalte Spurkeland fra scenen.

Forrykende innlegg

Senere på dagen holdt Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i Spekter, et forrykende innlegg om arbeidslivets kompetansebehov i dag og i fremtiden. Foredraget skapte mye latter i salen, og ble svært godt mottatt av deltakerne. Bratten fortalte blant annet at samhandlings-, IKT- og endringskompetanse er blant de viktigste kvalifikasjonene arbeidstakere kan ha nå og framover.

Mange hadde nok også sett fram til Geir Lippestads foredrag, som avsluttet det faglige programmet den første dagen. Forsamlingen var nemlig helt stille og fulgte intenst med, slik at man kunne høre en knappenål falle, som en av deltakerne beskrev det i etterkant av foredraget.

Dagen ble avsluttet med en felles middag og konsert med Halfdan Sivertsen, noe som åpenbart falt i smak blant deltakerne, da det kom om lag 40 nye påmeldinger til middagen i løpet av ettermiddagen.

Fremtidens skole

Konferansens andre dag ble åpnet av Susan Greenfield, som tidligere nevnt holdt et engasjerende innlegg om teknologi, utdanning og barns utvikling.

Mange fulgte også intenst med på Sten Runar Ludvigsen som fortalte om utredningsprosessen rundt framtidens skole, som blir lagt fram av Ludvigsen-utvalget senere i år. UiO-professoren ga deltakerne et innblikk i hvilke endringer som kan ramme skoleverket i tiden framover, og han fortalte at det sannsynligvis vil bli større fokus på dybde enn bredde i tiden som kommer.

Senere på dagen snakket Per Bleikelia, administrerende direktør ved Ringerike sykehus, om sin ledelsesfilosofi. Bleikelia, som omtaler seg selv som «ansvarlig tilrettelegger», fortalte at han har et stort fokus på å være tilgjengelig og tilstede for de ansatte.

Han fortalte også hvordan han har snudd den hierarkiske ledermodellen på hodet, og at det er viktig for ham at de ansatte blir tatt med i ulike beslutningsprosesser.

Konferansen ble avsluttet av psykolog Miriam Thorsell Næs som snakket om psykologiske prinsipper for et godt arbeidsmiljø og hvordan man kan unngå relasjonelle konflikter.

 

Av: David Støle Ruud, prosjektleder for Skolelederforum 2016, epost: david.stole.ruud@confex.no