Ikke la viktige tall drukne
Les hva Iman Winkelman, bransjeanalytiker i Virke, og som skal holde foredrag om overbevisende kommunikasjon av økonomisk informasjon på Controllerdagene, opplevde på en konferanse:
Nylig deltok jeg på en konferanse der en fremtredende økonom med førsteklasses kompetanse innledet om et engasjerende tema. Det var bare ett problem; presentasjonen bestod av en rekke tall og grafer som var forminsket ned til et minimumsformat på en powerpointpresentasjon. Det endte selvsagt med at økonomens verbale budskap druknet i den skriftlige kommunikasjonen som ble fremvist på konferansesalens storskjermer.
Historien er ikke unik. Mange har nok også selv opplevd å måtte foreta vanskelige avveininger mellom hva som bør stå på lysbildene, og hva som bør kommuniseres muntlig som del av presentasjonen. For økonomer som ofte presenterer informasjon supplert av tall, tabeller og grafer er utfordringen ekstra stor.
Kommunikasjon handler ikke bare om å fortelle historien. Det handler også om å overbevise andre. En god start er å sørge for at det blir power, og ikke bare point.
Sees på Controllerkonferansen 2015.
– Iman Winkelman