Nysgjerrighet som lønner seg

Nysgjerrighet som lønner seg

Lurer du på hvordan det er å jobbe i kurs- og konferanse bransjen? Tidligere prosjektleder hos Confex, Kåre Garnes skriver om sin erfaring: 

«Da jeg begynte som prosjektleder i Confex tenkte jeg at det å bli kjent med kule foredragsholdere ville være det beste med jobben, men fant fort ut at jeg tok feil. Det er i samtalene med de ulike målgruppene den virkelige jobbmotivasjonen ligger. Det å finne ut hva ulike yrkesgrupper EGENTLIG har lyst å lære om, hva de faktisk syns er utfordringer på jobben og hva de virkelig brenner for i sitt arbeide. Som prosjektleder i Confex lærte jeg at mange hjelpepleiere syns at sykepleiere ofte opptrer arrogant, at IT-sjefer syns det er vanskelig å henge med på alle nye buzzord og skille skitt fra kanel og at ABSOLUTT ALLE skulle ønske at de fikk mer anerkjennelse fra sjefer og kollegaer.

Det å samle samtalene med ulike yrkesgrupper og sy det om til et kommersielt levende konferanse- eller kurskonsept er krevende, men jo nærmere du kommer kjernen av hva de du lager konseptet for bryr seg om, jo enklere er det. Og det er ingenting som er bedre enn de aha-opplevelsene en får når en finner de ulike fellesnevnerne til dem man snakker med. Nysgjerrighet lønner seg.

Den kommersielle tankegangen er viktig, og klarer en å faktisk la konferansen eller kurset dreie seg om det folk EGENTLIG bryr seg om (og ikke det konsulenter og sjefer mener at de burde bry seg om) er mye gjort. Men en må også lære seg skriveteknikker som får folk fra å tenke at “Dette var interessant” til “Dette kurset melder jeg meg på!”. 

Det jeg ser nå i etterkant er at jeg i Confex lærte meg business-tankegang og sammenhengen mellom god research og god business. Jeg rådgir ulike virksomheter om hvordan de bør forbedre nettsidene sine og det henger ALLTID sammen med målgruppekjennskap. Jo bedre en nettside kan svare på hva folk EGENTLIG er ute etter, jo bedre resultater får virksomheten på bunnlinja. Det er ingen vits å lage kule ting som ingen vil ha.“

Legg igjen en kommentar