SEO – Hva er en søkeordsanalyse?

SEO – Hva er en søkeordsanalyse?

En søkeordsanalyse gir deg svaret på hva folk faktisk søker etter i Google – når de er på jakt etter det du tilbyr på nettsiden din.

Vi som jobber med søkemotoroptimalisering (SEO) sier alltid at innholds-SEO starter med en søkeordsanalyse. Men hva er egentlig en søkeordsanalyse, og hvordan lager vi den?

Her er en enkel forklaring på hva en søkeordsanalyse er

Rundt nyttår kommer det alltid nyhetssaker om hva vi har ”Googlet” mest etter i året som har gått. Det er som regel  kjendiser vi er mest interessert i, og i 2013 var Justin Bieber og Tone Damli Aaberge de artistene nordmenn søkte mest etter i Google. Avisene kan også fortelle hvilken form for trening vi har søkt mest etter, eller hva slags mat-oppskrifter vi har brukt Google for å finne. Ganske underholdende – og dette er faktisk en form for søkeordsanalyse.

Søkeordsanalyse viser deg hva det søkes mest etter

Disse målingene fra Google gir oss god innsikt i hva folk flest er interessert i. Så om du solgte pop-musikk på nett – hvilke artister ville du plassert på forsiden for å selge mest? Jo, selvsagt de artistene folk flest er mest interessert i og søker etter.

Søkeordsanalyse tilpasset din bransje
La oss ta en titt på matoppskrifter. I 2013 ble det søkt mest etter ”vaffelrøre” i kategorien mat. Hvis du blogger om mat, og ønsker flest mulig lesere til bloggen din. Hvilken oppskrift ville du laget en sak på?

Hadde det ikke vært fint å få vite hva som ble mest ”Googlet” innenfor det du selger eller skriver om på nett? Det gir en søkeordsanalyse deg svaret på.

Søketallene er tilgjengelig hele tiden

Det er ikke bare journalister som har tilgang til hva som er søkt mest etter, og det er ikke slik at Google bare offentliggjør disse trendene en gang i året. De er tilgjengelige hele tiden, for alle og helt gratis – på www.google.no/trends. Her kan du sortere i mange ulike kategorier og finne nyttige trender.  Du kan også måle ulike ord opp mot hverandre, for å se hvilke ord og uttrykk folk flest bruker når de søker på nett. For eksempel kan du sammenlikne muffins med cupcakes, og se hva det faktisk søkes etter.

Konkurransen på søkeordet

Et viktig moment, jeg har utelatt så langt, er konkurransen på ulike søkeord, det er nemlig også en viktig del av søkeordsanalysen. Skriver du om Justin Bieber, konkurrerer du med tusenvis av andre nettsider som skriver om det samme. Da vil det selvsagt være vanskelig for deg å bli godt synlig med ditt innhold. Derfor sjekker vi konkurransen på søkeordene, og suksessformelen er høyt søkevolum og lav konkurranse. Noen ganger kan det være lurt å fokusere på ord med noe mindre søkevolum, men som har vesentlig mindre konkurranse – slik at du kan skille deg ut og bli godt synlig med innholdet ditt. Det finnes flere verktøy der du kan sjekke konkurransen, et av dem er Keyword Difficulty i Moz.

Er søkeordsanalyse så enkelt?
I teorien ja, men i praksis er det litt mer å tenke på. Søkevolum og konkurranse er viktigst, men du bør også tenke på trender, alder på målgruppen din, geografi og andre vanlige faktorer innen segmentering. Du bør også sørge for å sjekke søkevolum og konkurranse på alle de  ulike søkefrasene som kan være aktuelle for deg, både de med shorttail- og longtailverdi. Et reisebyrå med turer til Rhodos for eksempel, må også huske å sjekke potensialet for ord som ”syden”, for å se om de bør lage innhold eller tilpasse  menystrukturen på nettsiden sin for også det. (Ja, det er flere som søker ”Syden” enn ”Rhodos”). Et godt verktøy for å finne alternative søkeord og søkevolum, er Googles egen Keyword Planner.

Hvordan du lager en søkeordsanalyse og skriver for å bli synlig i Google er et av temaene foredragsholder og forfatter av denne bloggposten, Kim Nygaard, snakker om på konferansen Digital Marketing. Her treffer du også mange andre foredragsholdere som hjelper deg å heve din digitale kompetanse. 

Legg igjen en kommentar