Har du et godt rykte i Google?

Har du et godt rykte i Google?

Mange sliter med god nok synlighet i søkemotorene, mens andre synes alt for godt – med oppslag de slett ikke er fornøyd med.

Å ”google” seg selv eller virksomheten du jobber i er ikke alltid like gøy. Hvis hele førstesiden er fylt med negativ medieomtale eller blogger som sjikanerer merkevaren din, kan du trygt slå fast at du har et problem med omdømmet ditt.

Evig eies kun et dårlig rykte

Å få fjernet noe fra Google eller andre søkemotorer er ikke så enkelt. Det skal være ganske tungtveiende grunner for at noe blir fjernet fra søkeresultatet, og innholdet må oppfylle retningslinjene for fjerning av innhold i Google. Søkemotorene viser jo bare det som står skrevet om deg på nettet, og hvis det som står om deg er negativt så viser de nettopp det. Fint hvis du selv vil sjekke ryktet til en mulig leverandør, men kjedelig om du er den leverandøren som kanskje har et ufortjent dårlig rykte.  Det hjelper dessverre lite med reklamekampanjer som tegner et godt bilde av deg hvis virkeligheten ser annerledes ut ved et kjapt søk i Google.

Fremstå bedre i søkemotorene

Selv om du ikke får fjernet uheldige oppslag i Google, er det tiltak du kan sette i verk for å gjøre de mindre synlige. Undersøkelser viser at de tre øverste plassene i det organiske søkeresultatet får mer enn 55 % av trafikken, og færre en 10 % går videre til side to når de leter etter noe i en søkemotor. Det betyr altså at et negativt oppslag på side to nesten ikke vil bli lagt merke til av noen. Klarer du å skyve de dårlige resultatene til side tre i Google, vil det i praksis si at ingen lenger ser dem. Tilstedeværelse i sosiale medier og positivt innhold kan være med på å gi potensielle kunder og samarbeidspartnere et bedre, og kanskje riktigere, bilde av deg eller virksomheten din – og samtidig kunne skyve negativ omtale lenger ned i søkeresultatet.

Reputation Management

Ta en aktiv rolle i hvordan du fremstår digitalt. Søkemotorene viser som nevnt bare det de finner om deg, og da bør du sørge for at enten du eller andre produserer bra innhold som søkemotorene kan finne om deg. Her er noen tips til det vi på fagspråket kaller Reputation Management:

  • Gjør en innsats for å bli synlig og fremstå bra i sosiale medier. Husk at sosiale medier som for eksempel Facebook, Twitter og Google + også indekseres når noen søker på merkenavnet ditt. Confex tilbyr kurs i sosiale medier for bedrifter.
  • Opprett en firmablogg og produser godt og informativ innhold som gir et nyansert bilde av virksomheten din og spre innholdet i sosiale medier. Confex har kurs i blogging for bedrifter og kurs i Content Marketing.
  • Sørg for å lenke mellom de sosiale mediene, websiden og bloggen din. Be om lenker fra omtaler hos samarbeidspartnere og andre steder noen har skrevet noe bra om deg.  Husk at lenker fra andre aldri skal kjøpes, men fortjenes.
  • Skriv pressemeldinger når du har noe å fortelle og legg det på nett. Velger en nettavis å skrive om deg vil det sannsynligvis rangere godt. Husk at pressemeldingene skal ha kundefokus, ikke konsernfokus. Kundene dine er interessert i hva de får ut av bedriften din, ikke hva bedriften mener om sin egen virksomhet.
  • Legg inn ”Share buttons” på nettstedet og bloggen så det er enkelt for andre å dele innholdet ditt i sosiale medier.
  • Skaff deg oppføringer i relevante og seriøse nettkataloger og sørg for at opplysningene om deg er oppdatert og korrekte.
  • Opprett en annonse i Google Adwords og kjøp ditt eget merkenavn som søkeord. Da tar annonsen din plass i Google og negative organiske oppføringer havner lenger ned på siden. Det er rimelig å kjøpe eget merkenavn fordi det er få eller ingen andre som byr på det – og du vil bli overrasket over hvor mye trafikk det gir deg.

 

Rydd opp i egne rekker først

Reputation Management er ikke magi, så før du begynner å tenke på noen av de ovennevnte punktene må du sørge for å rydde opp i egne rekker, og faktisk fikse opp i det folk klager på. Å fjerne årsaken til negativ omtale er selvsagt avgjørende for å unngå at ny negativ omtale fortsetter å dukke opp.

6 av 10 oppslag på førstesiden i Google er negative ved søk på navnet til dette firmaet, som vi har valgt å anonymisere. Tilstedeværelse i sosiale medier kunne gjort oppslaget mer nyansert.

 

 

Bedre føre var en etter snar

Selv om du ikke opplever negative oppslag i Google i dag er det lurt å sørge for at det finnes nok ”mat” på nett som kan konkurrere med eventuelle uheldige saker som kan dukke opp. Har du lite innhold på web, vil garantert en negativ nyhetsartikkel eller et surt blogginnlegg fra en misfornøyd kunde rangere godt – nettopp fordi det ikke finnes noe annet som Google kan vise om deg. Eksisterer det lite informasjon om deg generelt sett, kan det også være at potensielle kunder eller samarbeidspartnere ikke får den tryggheten de trenger for å velge nettopp deg. Positiv omtale og mange kontaktpunkter fremmer selvsagt inntrykket av at du er seriøs og attraktiv.

Bloggposten er skrevet av foredragsholder Kim Nygaard som snakker om søk og synlighet i søkemotorene på konferansen Digital Marketing.

 

 

 

Legg igjen en kommentar