Det er god, gammeldags service som gjelder!

Det er god, gammeldags service som gjelder!

Tyrkiareiser er «Best i test» på kundeservice

I følge reisearrangøren er vinnerformelen like enkel som den er vanskelig: – Vi er gode på å snakke med folk, og hører på kundens ønsker og behov. 

Under Call Center Dagene 8. og 9. mai ble Tyrkiareiser vinner av Kundeserviceprisen, og kan nå smykke seg med tittelen «Best i test» på kundeservice i 2014. Konferansen arrangeres av Confex, og hadde i år samlet nesten 500 deltagere.

–          Vi er kjempestolte! Dette er virkelig stort, sier Anne. K. Jacobsen, driftssjef i Tyrkiareiser og markedssjef Guro Solberg Martinsen.

Tatt på senga

Jacobsen forteller at hun aldri kommer til å glemme følelsen da Tyrkiareiser ble ropt opp på scenen som årets nummer én på kundeservice.

–          Vi ble fullstendig tatt på senga og visste ikke engang at vi var med i kåringen! Vi var helt i hundre.

Reisearrangøren har elleve ansatte i Norge, hvor hoveddelen sitter i Oslo og resten på salgskontoret i Haugesund.

–          Det er bare å ta av seg hatten for jentene i Haugesund. De ble veldig glade, men fikk nesten litt prestasjonsangst da de hørte om prisen, sier Jacobsen.

–          Hva er det Tyrkiareiser gjør, som gjør dere så gode på kundeservice?

–          Vi tror på god, gammeldags kundepleie hvor vi tar oss tid til å lytte på folk, i stedet for å henvise dem til en nettside. Men selv om vi har funnet en formel som funker, er det stadig ting vi kan bli bedre på.  Vi vil jo gjerne vinne igjen, sier Jacobsen og ler.

Det er markedssjef Martinsen enig i.

–          Skal vi nå målet om å nå toppen til neste år også, kan vi ikke hvile på laurbærene. Empati med kundene våre og god samtalestruktur er blant nøkkelordene i god kundeservice, og er noe vi skal fortsette å fokusere på og utvikle videre. I tillegg skal vi fortsatt gå den ekstra milen for våre kunder.  Som for eksempel å ta en telefon til et av våre hoteller for å bekrefte at de har strandhåndklær ved bassenget, sier hun.

Den stille kjempen

Kundeserviceprisen ”Best i Test”-undersøkelsen gjennomføres av SeeYou i forbindelse med Call Center dagene, og er Norges største kvalitative undersøkelse på kundeservice.

–          Jeg kaller kundeservicebransjen for en «stille kjempe».  Selv om kundeservice er like viktig som brød og melk i hverdagen, tenker man sjelden på det. Kundeserviceprisen har blitt en viktig annerkjennelse på jobben bransjen gjør, og er noe bedrifter higer etter å vinne, sier Reidar Skorpen, salgssjef i SeeYou.

Han synes det var morsomt at Tyrkiareiser stakk av med seieren.

En liten joker

–          Selv om de er små, har Tyrkiareiser fått til noe de andre bedriftene ikke har. Det er tydelig at de har en kultur hvor den gode servicen blir dyrket og tatt vare på. Da er det ekstra gøy å se at det gir resultater, sier Skorpen.

Han forteller at det er første gang reiseoperatøren har blitt tatt med i undersøkelsen.

–          De seilte inn som en liten joker, og fikk stålene resultater. De scoret så høyt som 94,6 prosent av 100, noe som er nest best gjennom tidene.

Økt fokus på kundeservice

Prosjektleder for Call Center dagene, Kristoffer Dalgrav i Confex, synes det er gøy at Kundeserviceprisen «Best i test» har fått fotfeste blant aktørene som en prestisjefylt pris å vinne.

Han forteller at mange av vinnerne bruker prisen aktivt i markedsføringen som et kvalitetsstempel ovenfor kundene.

–          Kundeserviceprisen gir bransjen noe å strekke seg etter, som igjen gir kunden en bedre opplevelse. Prisen er også med på å tydeliggjøre viktigheten av god kundeservice i organisasjonen og toppledelsen, sier han.

 

Fakta:

  • Kundeserviceprisen ”Best i Test”-undersøkelsen blir gjennomført som en «blindtest», hvor hvert kundesenter blir ringt opp av 25 forskjellige observatører med samme type spørsmål.
  • Undersøkelsen baserer seg på 2 600 samtaler fordelt på 104 kundesentre i 16 forskjellige bransjer.
  • Målingen har fokus mottak og velkomst, hvor løsningsorientert kundebehandleren er, avslutning og totalinntrykk.

Legg igjen en kommentar