Derfor satser bedrifter på chatbots

Derfor satser bedrifter på chatbots

Chatbots - eller roboter - vil overta kundeservice
KUNSTIG INTELLIGENS: Det bør Norske bedrifter satse på, mener Bård A. Amundsen i Differ.

I løpet av få år, vil chatbots håndtere 95 prosent av all kundebehandling. Se hvorfor Norske bedrifter satser på kunstig intelligens.

– Chatbotene er raske, effektive og kan bli presise. Velger man riktig teknologi kan de i tillegg lære underveis. Jo, flere spørsmål de får, jo, flinkere kan blir de, sier Bård A. Amundsen.

Han holder foredraget Roboter i kundefront under Kundeservicedagen på Radisson Blu Scandinavia Hotell 4 desember.

Amundsen er partner i selskapet Differ – et selskap som hjelper bedrifter i omstillingsprosesser. Amundsen er ikke i tvil om at chatbotene vil overta flere og flere oppgaver.

– Det er mange grunner til at norske – og internasjonale – bedrifter bruker penger på å utvikle skreddersydde chatbots for sin organisasjon. Bedrifter som er gode til å utnytte roboter vil først og fremst få mer fornøyde kunder og de kan spare utviklingskostander i bedriftens kjernesystemer. Mange opplever også et potensial i å kutte antall årsverk, men først og fremst utnytter de flinkeste robotene slik at de ansatte brukes der robotene kommer til kort.

Kundene vil ha chatbots

Amundsen mener i tillegg at Norske bedrifter velger chatbots for å imøtekomme kundenes behov. Mye tyder på at de aller fleste av oss først og fremst vil ha løst problemet vårt. Om vi snakker med en chatbot eller et menneske er ikke viktig.

– Det er selvsagt mange meninger om robotene. Norske og internasjonale bedrifter skal da også forholde seg til kunder i alle aldre og med ulike datakunnskaper. Men vi ser at flere og flere – og flest unge – synes det er naturlig å kommunisere i kun digitale flater.

Vi forventer døgnåpne kundeservice
STORE FORVENTNINGER Vi forventer døgnåpne kundeservice som svarer raskt, mener Amundsen.

Forventer døgnservice

Amundsen opplever at forbrukere også forventer å få raske og presise svar døgnet rundt – og at de kan søke om for eksempel forsikring og lån via mobilen.

– For unge er det naturlig at det meste skjer via mobilen. Det er et krav som er lettere å møte med chatbots, sier Amundsen.

Vil du høre mer om chatbotenes nåtid og fremtid? Meld deg på Kundeservicedagen her.

Kundeservicedagen arrangeres på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo 4. desember.

Fem grunner til å investere i chatbots

  1. Du kan få mer fornøyde kunder
  2. Du sparer penger fordi du trenger færre ansatte
  3. Du har døgnkontinuerlig kundeservice
  4. Chatboten kan håndtere flere kunder samtidig
  5. Et flertall av kundene dine ønsker å kommunisere med chatbots

Fakta om chatbots

  • Chatbot er en robot som gjør det mulig at kunder har en dialog med kundesenteret uten å snakke med en person
  • Chatboter kan svare flere kunder samtidig
  • Chatboter trenes til å svare på spesielle temaer. Etter hvert som chatbotene får mer trening, klarer de å svare på flere spørsmål
  • Det er uvisst hvor mange i Norge som bruker chatbot i dag