Derfor kan du ikke lure en chatbot

Derfor kan du ikke lure en chatbot

Bård A. Amundsen hos Differ.

Tror du at du kan lure en chatbot? Det er bortimot umulig, skal vi tro Bård A. Amundsen hos Differ.

– I starten av chatbotenes karriere, var det mange som fryktet at du kunne få en chatbot ut på glattisen. At du for eksempel kunne innlede en dialog med krenkende innhold, slik at chatboten glemte hva du lurte på. Det er ikke mulig å lure en chatbot. Den vil avskjære deg lenge før det, sier Amundsen.

Han holder foredraget Roboter i kundefront under Kundeservicedagen på Radisson Blu Scandinavia Hotell 4. desember.

Stiller oppfølgingsspørsmål

Chatbotene er designet slik at den stiller oppfølgingsspørsmål, hvis den er usikker på hva du vil. I tillegg kobler den ut, hvis du spør om irrelevante ting

– Hvis du vil teste chatboten – og for eksempel spør om den vil kjøre barna dine til skolen – vil den stille oppfølgingsspørsmål. Den vil kanskje spørre om du er interessert i barneforsikring eller bilforsikring. En god chatbot basert på kunstig intelligens vil hele tiden forsøke å finne ut hvilke behov du har, og svare på dem, sier Amundsen.

Kan misforstå

Chatboten fanger også opp om du stiller spørsmålet feil eller formulerer deg uklart. Likevel kan den slite med språkproblemer.

– Det er blant annet vanskelig for en chatbot å kjenne nyansene i språket vårt. Hvis du spør om forsikringen din dekker at du har mistet brillene, vil kanskje chatboten svare nei. Hvis brillene derimot har blitt stjålet – men at du har formulert deg uklart – får du feil svar. Det lønner seg derfor å formulere seg presist, når du snakker med en chatbot, sier Amundsen.

Vil du høre mer om chatbotenes nåtid og fremtid? Meld deg på Kundeservicedagen her! Kundeservicedagen arrangeres på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo 4 desember.

Fakta om chatbots

  • Chatbot er en robot som gjør det mulig at kunder har en dialog med kundesenteret uten å snakke med en person
  • Chatboter kan svare flere kunder samtidig
  • Chatboter trenes til å svare på spesielle temaer. Etter hvert som chatbotene får mer trening, klarer de å svare på flere spørsmål
  • Det er uvisst hvor mange i Norge som bruker chatbot i dag

Vil du vite mer om Kundeservicedagen? Les mer her.