Derfor bør kundeservicemedarbeidere verdsettes høyt

Derfor bør kundeservicemedarbeidere verdsettes høyt

KOMMER PÅ KUNDESERVICEDAGEN: Solfrid Flateby mener ledere bør lytte til kundeservicemedarbeidere.

Bedriften din er avhengig av gode kundeservicemedarbeidere. Derfor bør du verdsette dem høyt.

Det mener den prisbelønte foredragsholderen Solfrid Flateby. Hun har toppledererfaring fra kjente merkevarer som Coca-Cola, Reitan-gruppen og Bavaria Nordic som leverer BMW, MINI og Porsche.

Du kan møte Solfrid Flateby på Kundeservicedagen 4. desember. Ønsker du å lese mer om kundeservicedagen? Klikk på denne lenken.

-Kundeservicemedarbeiderne er bedriftens ansikt utad. Hvis ledere undervurderer denne funksjonen, gjør de bedriften og seg selv en bjørnetjeneste, sier Solfrid Flateby.

Lederne bør anerkjenne ansatte på kundeservice høyt

Solfrid Flateby kommer til Kundeservicedagen.

Hun mener mange norske – og internasjonale – bedrifter har en lang vei å gå, for å legge forholdene til rette for at kundesenteret skal skinne og levere topp tjenester.

– Erfaringen kundebehandlerne besitter er eksepsjonell og unik. De møter folk i ulike sinnsstemninger og med ulike profiler. En god kundebehandler lærer seg å takle og håndtere de ulike personene. Den kunnskapen er gull verdt for dem selv og for bedriften de jobber i, sier Flateby.

Kundeservicebehandlere har unik kompetanse

Hun mener mange selskap har nytte av å trekke kundebehandlerne med i strategi- og planarbeid, blant annet fordi kundebehandler ofte vet hvor skoen trykker i et selskap.

I tillegg vil en god kundebehandler ha evnen til å vurdere hvilke tjenester og produkter som bør videreutvikles eller kanskje til og med skrotes.

– Kvaliteten på kundeservice blir aldri bedre enn de menneskene som jobber der. For at de skal bli dyktige og motiverte, bør de lyttes til og anerkjennes, sier Flateby.

Gi kundeservicemedarbeiderne plass

Hun anbefaler at kundeservicemedarbeiderne får naturlige og sentrale kommunikasjonskanaler internt i bedriften. Kanaler hvor de kan oppdatere ledelsen samt markeds- og kommunikasjonsansvarlige om hva kundene forteller.

Flateby mener også gode kundeservicebehandlere kan mye om å lytte til kunder samt finne ut hva kundene har behov for.

– Hvis en bedrift benytter seg av ressursene på kundesenteret, vil de ha en unik mulighet til å forbedre tjenestene og produktene sine. Ja, kanskje til og med utvikle dem, sier Flateby.

Ønsker du å høre mer fra Solfrid Flateby? Hun blir en av flere foredragsholdere på Kundeservicedagen 4. desember. Les mer ved å klikken på lenken her.